Voor ik doodga – Jenny Downham

Voor ik doodga

Ik vind dit toch zo’n verschrikkelijk mooie trailer. Ik heb het boek (waarop de film gebaseerd is) nu een paar maanden in de kast staan, en door deze trailer heb ik besloten het eindelijk maar eens echt te gaan lezen. Ik was er al een miljoen keer aan begonnen, maar er kwam telkens weer iets tussendoor: boeken die voor school gelezen moesten worden, een ander nieuw boek wat ik perse eerder uit wilde lezen, of ik had meer zin in een vrolijk boek. Maar door het zien van deze trailer heb ik het boek toch weer van de plank gehaald, en ik heb het in twee dagen uitgelezen.

Het boek viel me niet zo zwaar als ik had gedacht. Het is redelijk luchtig van toon, en daardoor zit je niet echt in hele diepe depressieve gedachtes van Tessa.  Maar het is wel geschreven vanuit de ik-vorm, dat maakt ook weer dat je er niet helemaal vanaf staat. Wel prettig dus, vind ik. (Hoewel fijne depressieve boeken op z’n tijd ook wel eens fijn zijn om te lezen, vind ik.)

Ik vind het boek een aanrader. Het laat je nadat je het uit hebt nog een tijdje nadenken over allerlei verschillende onderwerpen. Waarom je pas dingen waardeert als je het mist. Dat het voor de familie van een zieke erger kan zijn dan voor de persoon zelf. Waarom dingen lopen zoals ze lopen. Dat het leven oneerlijk is. Hoe belangrijk alle kleine dingen zijn, en meer van dat soort dingen.

Ik ga woensdag met mijn lieve nichtje naar de film, ben erg benieuwd en ik heb er veel zin in! Vraag me af of ik bij deze film net zo hard ga janken als bij achtste-groepers huilen niet. Echt heel erg was dat Glimlach Maar dat was ook een hele mooie film. Net als het boek trouwens. Review van de film zal volgen!

One thought on “Voor ik doodga – Jenny Downham

  1. Pingback: Recensie: Jenny Downham - Voor ik doodga | Ranking the Books

Geef een reactie

