Scherp stuk over Samensmelting van Veronica Roth

Laat ik eens lekker kritisch zijn. Laat ik eens even de erudiet in mij naar boven laten komen en het laatste deel van de serie van Divergent – Samensmelting/Allegiant – eens even lekker bekritiseren. Dit zal een spoilervrije recensie zijn omdat ik hoop dat jullie het boek op dezelfde manier kunnen lezen als dat ik heb gedaan. Ik was compleet niet gespoilerd, het enige wat ik wist was dat mijn vriendin Maud na het lezen van dit boek in een zwart gat viel…

Opmerking vooraf: dit zal een spoilervrije recensie zijn! Als je de serie echter niet kent, raad ik je aan om eerst de eerste twee delen te lezen, want dit gaat om een slotdeel van de serie.

Laat ik beginnen met de titel af te kraken. Samensmelting. Nee, sorry, gewoon nee. Ik vind dat serieus een van de slechtste boektitels die ik ooit heb gezien. Ten eerste is het geen mooi woord en ten tweede vind ik het een vreemde vertaling van de Engelse titel Allegiant. Maar goed, dat het eerste boek in het Nederlands Inwijding genoemd werd was naar mijn mening ook al vrij onlogisch, aangezien het in het origineel Divergent heet, wat vertaald is naar afwijkend. Waarom heette het eerste boek niet gewoon afwijkend? Maar oké, ik kan leven met een mindere titel, dat maakt op zich niks uit. Zegt niks over de kwaliteit van het boek. Of tenminste, daar kunnen we maar beter van uitgaan.

Oké, volgend punt op de agenda. Mevrouw Roth achtte Tris blijkbaar niet meer in staat om in haar eentje, vanaf haar gezichtspunt het verhaal te vertellen, en daarom was het blijkbaar nodig om onze held Tobias ook aan het woord te laten. Oké, ik kan er niet mee zitten om in Tobias’ hoofd te kunnen kruipen, maar waarom gebeurt dit pas in het laatste boek? Waarom kon ze dit niet eerder bedenken? En waarom moet dit per hoofdstuk afgewisseld worden, waardoor je dus telkens van het hoofd van Tris naar dat van Tobias moet verhuizen? Op zich zou ik daar mee kunnen leven, ware het feit niet dat de schrijfstijl van eerder genoemde Mevrouw Roth vanuit beide personages exact hetzelfde is. Ik zou denken dat Tris en Tobias ook wel karaktereigenschappen hebben die van elkaar verschillen of dat hun denkwijze niet identiek is. Maar nee, helaas. Toen ik het boek aan het lezen was, moest ik herhaaldelijk checken vanuit wiens perspectief ik aan het lezen was. Dat vond ik een beetje jammer, aangezien het mij nogal wat irritatie opleverde, waardoor ik niet echt prettig in het boek kon komen.

Ook moet er natuurlijk weer een berg mensen dood gaan. Ik zeg niet wie, want dit is een spoilervrije recensie. Maar ik snap het nut er gewoon niet van, een groot deel van je personages vermoorden. Als het gedaan moest worden om te illustreren hoe vreselijk het is in haar dystopische wereld, dan is Roth daar zeker in geslaagd. Desondanks vind ik dat het nog steeds onnodig om als auteur jezelf de rol van serie-moordenaar te geven en je eigen karakters allemaal van kant  te maken. Ik vond het zelfs af en toe een beetje wanhopig overkomen. Ik stelde me een schrijfster voor in haar lekkende zolderkamertje met de handen in het haar, mijmerend over hoe ze nu weer de aandacht van de lezer zou moeten vasthouden. “Oké, er kan nog wel iemand dood, daar schrikken mensen vast heel erg van. En dan willen ze sowieso doorlezen.” Want logica.

Verder zijn er natuurlijk ook positieve dingen over het slotdeel van deze serie te noemen. Zo vormt dit boek wel een schat aan informatie waar al naar gezocht werd na het eerste boek. Er worden veel dingen uitgelegd, en daar word ik als nieuwsgierige lezer natuurlijk heel blij van. Nog blijer werd ik van het feit dat deze uitleg het verhaal echt op een goede en onverwachte manier aanvulde. Ik vond dat de dingen die eerst nog niet bekend waren op een fantasierijke manier werden benaderd en er zaten ook zeker momenten in waarbij ik half stuiterend op bed zat omdat ik er zo enthousiast van werd, omdat ik het zo’n goede uitwerking vond.

Nu ik mijn recensie zo terug lees, komt mijn mening iets harder naar voren dan ik eigenlijk bedoel. Daarom hier nog even wat nuancering van mijn mening:
– Roth’s schrijfstijl blijft heel fijn om te lezen. Lekker makkelijk, soepel, en het leest gewoon heel goed weg. Je hebt de boeken daardoor zo uit. Het is een serie waarbij je op een toegankelijke manier in een andere wereld kan duiken, die ook nog eens op een fijne manier is uitgewerkt!
– Ik vind Peter in het laatste boek heel leuk. Waarom, dat moet je maar lezen. Als je het niet snapt, ook prima, maar ik werd echt blij van hem!

Over het einde van de serie (daarmee bedoel ik op welke manier de serie eindigt) ben ik overwegend negatief. Ik vond dit juist (in tegenstelling tot eerdere goed uitgewerkte plot-twists) nogal fantasieloos en anti-climax. Verder zal ik hier niks over zeggen, omdat ik de lieve lezers van mijn betweterige blog niet wil beïnvloeden. (Ondanks het feit dat ik jullie waarschijnlijk nu al geprimed heb op het feit dat ik het boek zwaar vind tegenvallen.) (Als je niet weet wat primen is, zoek maar op, het is een overblijfsel/restje/stukje van mijn wezen als eerstejaars student communicatiewetenschap)

Al met al kan ik zeggen dat ik genoten heb van deze serie, maar dat ik het laatste boek zeker een teleurstelling vond. Toch maakte de berg informatie die de lezer werd aangereikt veel goed, en daardoor zou ik het boek alsnog een 6 geven. Eigenlijk vind ik het echt heel jammer, want het had zoveel leuker of beter kunnen eindigen! Maar goed, ieder natuurlijk zijn/haar ding Glimlach

3 thoughts on “Scherp stuk over Samensmelting van Veronica Roth

  1. Hiehie^^ Ik heb je blog even rondgekeken, en je schrijft echt superleuk! Je bent denk ik een heel erg leuk, aardig, spontaan meisje:)
    Keep on writing, girl!
    Xoxo Weird

  2. Ik lees nu het 2e deel van de serie en ik zak bij elke bladzijde steeds meer weg in een donker gat. Ook krijg ik steeds meer een hekel aan Tris, ik kan echt niet tegen haar egoïsme. Ze is zo dom op sommige momenten. Het 3e deel is dus nog erger, ik hoor het al hier en daar. Heb het boek een paar dagen terug in huis gehaald en ik ben wel nieuwsgierig hoor, dus ik lees snel door.

Geef een reactie

